BMW Motorrad nie składało pustych obietnic, twierdząc, że wprowadza „Następny poziom GS”. Dzięki R 1300 GS monachijska firma rozpętała prawdziwy spektakl innowacji: zupełnie nowy silnik typu bokser, nowa rama i obszerne zmiany w systemach telelever i paralever.
Nowy silnik Boxer debiutuje w R 1300 GS:
Operacja na otwartym sercu jest uważana za bardzo ryzykowną. A jednak BMW po raz kolejny zadbało o serce serii R, silnik typu bokser, i dostosowało go do najnowszych standardów technicznych. Nowy silnik typu bokser debiutuje w R 1300 GS.
Ale co nowego w bokserze 1300? Prawie wszystko. Zacznijmy od tego, co się nie zmieniło. Wbrew niektórym spekulacjom BMW nie przestawiło całkowicie silnika typu bokser na chłodzenie wodne, ale zachowało sprawdzone, precyzyjne chłodzenie. Oznacza to, że chłodziwo przepływa wyłącznie przez części poddane dużym obciążeniom termicznym, takie jak głowice cylindrów lub części cylindrów.
Podobnie jak w poprzednim modelu, wymiana gazowa silnika typu bokser odbywa się pionowo, od góry do dołu, co zapewnia optymalne napełnienie.
Zdjęcie ©BMW Motorrad
ShiftCam z przesuniętymi osiami łańcucha rozrządu:
Znane technologie obejmują sterowanie zmiennymi zaworami ShiftCam wprowadzone w roku modelowym 2019 - ale teraz sprawy robią się naprawdę interesujące. Aby zminimalizować przesunięcie dwóch cylindrów, BMW zastosowało pewien trik. Po prawej stronie wałek łańcucha rozrządu znajduje się przed cylindrem, natomiast po lewej stronie za cylindrem. Pozostałe przesunięcie w kierunku wzdłużnym pojazdu, wywołane działaniem sworznia korbowego, jest ledwo widoczne.
Nowy Boxer wytwarza 145 KM z 1.300 centymetrów sześciennych:
Objętość skokowa najnowszego silnika typu bokser BMW wynosi dokładnie 1.300 centymetrów sześciennych Przy tej objętości silnik zapewnia 145 KM przy 7.750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 149 Nm jest dostępny przy 6.500 obr./min. Dzięki temu bokser 1300 o mocy dziewięciu KM jest mocniejszy od swojego poprzednika. Wzrost momentu obrotowego wynosi sześć niutonometrów, ale aby tego doświadczyć, Twin musi obracać się o 250 obr./min wyżej.
Bokser 1300 ma skrzynię biegów pod silnikiem:
Najbardziej radykalna innowacja boksera 1300 dotyczy jednak umiejscowienia skrzyni biegów. Zamiast siedzieć za silnikiem, skrzynia biegów znajduje się teraz pod spodem. Z punktu widzenia BMW są ku temu dobre powody: jednostka staje się bardziej zwarta, co sprzyja centralizacji masy, a jednostka napędowa jest także lżejsza dzięki krótszym wałom napędowym.
Elektroniczne systemy wspomagania zwiększające bezpieczeństwo:
Nawet w swojej standardowej konfiguracji R 1300 GS jest bogato wyposażony w elektroniczne systemy wspomagania. Na przykład kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamulców (DBC), wspomaganie ruszania pod górę (HSC) i dynamiczna kontrola trakcji (DTC) są dostępne dla kierowcy bez dodatkowych kosztów.
Zdjęcie ©BMW Motorrad
Cztery tryby jazdy w standardzie w R 1300 GS:
Standardowe wyposażenie R 1300 GS obejmuje tryb jazdy Enduro, który wcześniej był dostępny tylko jako opcja. Tryb ten umożliwia zablokowanie tylnego koła nawet przy włączonym układzie ABS. Oprócz tego trybu, który jest szczególnie interesujący dla żądnych przygód rowerzystów, R 1300 GS posiada także tryby jazdy Road, Rain i Eco. W rubryce „Tryby jazdy Pro” można zakupić dodatkowe opcje umożliwiające dostosowanie charakterystyki działania i intensywności sterowania układem przeciwblokującym i kontrolą trakcji.
Zintegrowany hamulec z częściami Brembo:
Jak wspomniano wcześniej, wybór trybów jazdy wpływa nie tylko na moment obrotowy, ale także na sposób działania ABS. R 1300 GS jest standardowo wyposażony w całkowicie zintegrowany ABS Pro. Funkcja integralna zapewnia jednoczesne uruchomienie hamulców przednich i tylnych w momencie zaciągnięcia hamulca ręcznego. Dźwignia hamulca nożnego działa teraz także na hamulce przednie i tylne. Na przednim kole dwa nowe, promieniowo zamontowane czterotłoczkowe zaciski hamulcowe firmy Brembo zaciskają dwie tarcze.
Rama główna z blachy stalowej jako szkielet R 1300 GS:
Zapał do innowacji inżynierów w Monachium nie jest jeszcze wyczerpany przez wyżej wymienione innowacje. Od R 1200 GS wygląd silnika typu bokser GS charakteryzuje się ramą osłony chłodnicy wykonaną ze stalowych rur. Inaczej jest w przypadku R 1300 GS. Drobna konstrukcja ustąpiła miejsca konstrukcji ze spawanych, prasowanych części z blachy. BMW twierdzi, że to rozwiązanie jest bardziej kompaktowe, lżejsze i sztywniejsze. Nawet znajoma tylna rama musiała ustąpić miejsca kompaktowej części wykonanej z odlewanego aluminium.
Wszystkie Evo: Paralever i Telelever:
Układ zawieszenia kół w BMW R 1300 GS został gruntownie ulepszony. Aby było to jasne, oba systemy noszą teraz przyrostek „Evo”. Ale co to dokładnie oznacza? Wał napędowy wyposażony jest w większe przeguby uniwersalne, a mniejszy kąt odchylenia zmniejsza nierówność przekładni obrotowej typową dla przegubów wału napędowego. Dla łatwiejszej instalacji i demontażu